GROHE KULTURUDVIKLING

CASE STUDY

custom

Layout

skabeloner

Om kunden

GROHE er en global virksomhed, der forhandler badeværelsesløsninger og køkkenarmaturer.

GROHE er et globalt brand, der dominerer markedet med sit store udvalg af produkter. Samarbejdet strækker sig over hele verden med mere end 6000 medarbejdere. Hver filial har sin egen kultur ud over den kultur, som de konstant stræber efter at opretholde gennem deres værdier.

Udvikling af skræddersyede visuelle løsninger

Den egentlige kunde for begge projekter var HR-afdelingen i den danske filial. Dette case study undersøger, hvordan visuelle løsninger kan blive et værktøj i udviklingen af virksomhedskulturer. To eksempler vil blive præsenteret – den årlige kulturrapport og elevudviklingsplanen.

Glæde fra kunderne

At arbejde med kultur og involvere en ekstern partner i at præsentere den kultur og de parametre, man har udviklet i sin organisation, er svært at “sætte på papir”. At præsentere, hvad man står for, hjælper resten af en global organisation med at forstå lokale initiativer, mål og handlinger – det skaber forståelse og overensstemmelse internt. På lokalt plan støtter det eksisterende teammedlemmer – styrker den stærke kultur, der er grundlaget for al den succes, du har opnået, og eksternt støtter det din stemme – din employer branding.

Med andre ord – det er supervigtigt, og at skabe dette stykke arbejde kræver en betroet partner, der både har en kommerciel tankegang og er menneskefokuseret, professionel, investeret og ærlig. Det er, hvad du får, hvis du vælger WIISUEL som partner til at skabe materiale, der udtrykker din kultur. Christine bliver en del af virksomheden, en del af teamet og ønsker at forstå, hvad hun arbejder med for at sikre, at det illustreres på den rigtige måde – både for at understøtte dit brand, men også for at indfange din fonds sande stemme; kulturen!

RIKKE MOHR
LEADER, HR NORDIC & BALTIC, LIXIL EMENA

visuelle løsninger som redskaber til kulturudvikling

At udvikle kulturen i et stort samarbejde er en udfordrende og vigtig opgave. Kultur kan være den lim, der holder teams sammen, og give en fornyet følelse af formål, når medarbejderne kæmper med de daglige udfordringer, der følger med at drive et succesfuldt brand.

At udvikle værdierne og budskaberne er én side af sagen – at kommunikere dem er en anden. Hos GROHE er kommunikationen omkring kulturudvikling alsidigt. En del er at oversætte det til medarbejderne, tilpasse og revurdere, så det bliver tydeligt for begge parter, hvad det vil sige at være en del af denne kultur. Den anden er at udtrykke det over for resten af samarbejdet – alle andre afdelinger, hovedkvarterer og ledere, som selv forsøger at bevare en følelse af generel kultur på tværs af alle afdelinger i verden.

Visuelle løsninger, såsom rapporter der indeholder grafik, og billeder, kan være et fantastisk værktøj til at kommunikere og udvikle en kultur i et samarbejde som GROHE, fordi det blot fungerer som et objekt i den konstante forhandling, som kulturel udvikling er. At skabe et fysisk objekt som en manifestation af ideer og initiativer øger chancerne for, at folk interagerer med det og etablerer et forhold til det, hvilket er ønskeligt med noget så flygtigt som kultur.

få beskeden igennem

Det første eksempel er Cultura Audit, som skal opsummere det arbejde, regionen har gjort for at udvikle kulturen – modtagerne er lederne i LIXIL-koncernen samt topledelsen i GROHE. De har brug for at få bevis for, at regionen aktivt arbejder med de værdier og idealer, som organisationerne ønsker at udbrede.

Culture Audit blev – som et visuelt produkt – udtrykt som en rapport med flere kapitler, der gennemgår de forskellige resultater og refleksioner af arbejdet. Designet var stort set loyalt over for de officielle retningslinjer for brandet, med nogle undtagelser som illustrationer, billeder og kreative layout-idéer for at få det til at skille sig ud som sin egen ting. Det gør rapporten poleret og professionel med et twist af personligt udtryk, der øger følelsen af autenticitet.

Projektet var en succes, og den person, der ledede projektet, fik anerkendelse fra topledelsen for at præsentere en kulturaudit af den kaliber.

en skabelon til evaluering og refleksion for studerende

Et andet eksempel på brug af visuelle løsninger til udvikling af kultur er den skabelon, WIISUEL skabte for GROHE til evaluering af deres studerende gennem deres studenterprogram. Den blev udviklet specifikt til den danske filials HR-afdeling.

Indtil da havde de brugt et excel-ark med et par kolonner til at give en vilkårlig score. De ønskede noget, der skabte mere værdi for deres studerende såvel som for de medarbejdere, der skulle give dem deres anmeldelser.

Ideen var at lave en brugerdefineret skabelon (til Microsoft Office) til et ‘hæfte’, der førte dem gennem spørgsmål, de skulle reflektere over, og som også gjorde plads til bedømmeren. Hæftet kunne derefter eksporteres som PDF og udskrives, så de havde en rapport om deres tid i elevprogrammet, der opsummerede deres egne refleksioner og feedback fra de andre medarbejdere.

Har det vakt din nysgerrighed? Du kan enten læse mere om vores ydelser, specifikt visuelle løsninger, eller du kan tage kontakt.